Fortsätt till huvudinnehåll

Produktiv slappardag

I förmiddags tog jag den här bilden för att skriva ett inlägg om att vara på världens slappaste humör och inte ha lust att göra något alls.


Men sedan gjorde jag färdigt nästan hela presentationen till min föreläsning, rensade golvbrunnen i badrummet och frostade av frysen! Jag brukar alltid få dåligt samvete för att vi måste slänga så mycket mat när vi rensar frysen, men i år var det inte alls så. Skönt att veta att vi har blivit bättre på att ta tillvara på det vi köper och lagar. Adeline hjälpte mig att tömma frysmaten och vi hittade massor av bär som vi inte gjort något med. De flesta plockade vi i somras. Både röda vinbären och jordgubbarna vi plockat, skivat och styckfryst fick åka tillbaka in i frysen. Jordgubbsskivorna har vi som lördagsgodis till Adeline och vinbären vill jag använda till saft och att toppa Panna Cotta med, mums! Av alla de andra bären (och isen som ändå skulle behöva frysas om) gjorde vi smoothies. Det blev en salig blandning av lingon, hallon, vinbär, mango och yoghurt. Kanske inte den vanligaste mixen, men gott är det! Den lilla rabarbersaftslatten som hade gömt sig i en av fryslådorna passade perfekt att spetsa min portion med för att tillfredsställa mina sötsugna smaklökar. Nu sitter vi och fascineras av isen som knäpper och droppar ner i skålen på golvet vartefter den smälter. Och smaskar smoothie tills hjärnorna fryser.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blek håret med kanel!

Visste ni att hårfärg har en rekommenderad åldersgräns på 16 år? Det är inte ovanligt att hitta både den ena och andra skadliga kemikalien i hårfärg, oavsett om du färgar hemma eller hos frisören. Det har börjat komma lite ammoniak-fria färger men frågan är vad de innehåller istället. Tyvärr kan man ju inte bara ta bort en funktionell kemikalie, utan den behöver ju ersättas med något som har likvärdig roll i produkten. En snabb googling visar att det kanske inte räcker med att byta ut ammoniak, men både frisörer och hemmafärgare har gått på kampanjen och känner sig trygga med de här nya färgerna. Om ni orkar med en liten rant så blev jag precis tokig av en text hos Läkemedelsverket , där de skriver att man inte bedömer att det finns någon risk för gravida eller ammande, trots att det saknas tillräckligt med studier i frågan. Detta för att man bedömer upptaget som "mycket litet", vilket är tvärtemot vad den första artikeln jag länkade till säger. Den som känner mig vet iof

No poo -Ge ditt hår livet tillbaka!

No poo-trenden är här för att stanna. Intresset för att ta hand om hår och hud utan kemikalier ökar lavinartat och vi är nog många som kan intyga att när du väl börjat finns ingen anledning att gå tillbaka. Det är hälsosammare, billigare och bättre för hår och hårbotten.  Jag har även skrivit en sammanfattning på olika sätt att minska kemikalierna i håret på Kemikalieklokbloggen. Bland annat ett grymt recept på äggtvätt! Mitt hår blev lockigt när jag slutade med vanliga hårprodukter Använder du vardagsmakeup och tvättar händerna utsätter du dig för runt 200 kemikalier varje dag, bara genom hudprodukter och kosmetika. Vissa av dem är inte farliga alls utan återfinns i t.ex. livsmedel, andra är uttorkande och de värsta är misstänkt eller fastställt hormonstörande och/eller cancerframkallande. Håller man sig till ekoprodukter brukar man komma undan de där värstingarna ganska enkelt så jag tänkte berätta om två inte så hälsofarliga kemikalier som ändå påverkar oss alla till de

Tvätta svinhårsborste till nyskick i 5 enkla steg

När man använder sig av no poo-metoder är en svinhårsborste en viktig del av rutinen. Äkta svinhår kan nämligen suga åt sig av hårets fett/olja (sebum) och fördela det över längderna där det behövs. Får man in en bra rutin kan håret självt återfukta topparna och samtidigt minska produktionen av fett för att förhindra fet hårbotten. Resultatet blir ett glansigt, mjukt och välmående hår. Omställningen kan dock ta ett tag så ha tålamod. Vill du läsa mer om no poo-rutiner och -produkter kan du läsa mitt inlägg om att Ge håret livet tillbaka . Eftersom borsten suger åt sig sebum är det viktigt att rengöra den regelbundet för att den inte ska flytta runt gammalt sebum i håret. Här är hela processen i fem enkla steg: 1. Rengör borsten från löst hår och damm. Pilla bort så mycket smuts du kan, en vanlig kam kan hjälpa.  2. Gör ditt eget rengöringsmedel av hett vatten och någon matsked honung. Rör om tills all honung är upplöst. Häll vätskan i ett fat med kant så att du inte behöve