Fortsätt till huvudinnehåll

Hur man köper sig en giftfri säng


Drömsängen, finns den?

Den typen av madrasser och sängkläder som säljs på Grön Interiör känns bra och genomtänkt. Vem skulle inte vilja gosa ner sig under ett ulltäcke i en säng av kokosfiber? Det låter exotiskt och härligt, men så kostar de ju som en flygresa till Karibien också. 

I de stickprov jag har gjort verkar alla beståndsdelar ha någon typ av ekocertifiering och slutprodukten är även den testad, dock med en märkning jag inte känner till sedan tidigare, iVN, men även den verkar långtgående och seriös.

Det jag saknar är någon slags komfortmärkning. Är madrasserna testade för att vara ergonomiska och inte orsaka ryggbesvär? Håller de längre än de två garantitäckta åren eller för sänghoppande barn? Det skulle jag vilja ha något slags tredjepartsintyg på om jag lägger ut så mycket pengar på en madrass.

Vår säng visade sig vara Good enough, en av barnsängarna kommer få ny bäddmadrass.

Good enough

Ett par tillräckligt bra lösningar som till och med är riktigt bra!

Oeko-texmärkta varor
Vad betyder Oeko-texmärkningen egentligen?
Här följer en något komprimerad sammanfattning av vad som täcks av den hårdast kontrollerade produktklassen Oeko-tex 100 Klass I (baby).

Produkterna innehåller:
·      Ingen formaldehyd
·      Låga gränsvärden för tungmetaller, besprutningsmedel, klorerade ämnen, 
       de sex vanligaste perflourerade ämnena, lösningsmedel och 14 olika ftalater
·      Inga färger med arylamider eller cancer- och allergiframkallande tillsatser. 
Färge
       löses ej heller upp av saliv eller utandningsluft.
·      Inga otillåtna flamskyddsmedel.

Jag hittar ingen information om vilka flamskyddsmedel de faktiskt tillåter men av deras övriga krav att döma verkar testerna vara väl genomtänkta och jag har svårt att tro att de har ”missat” en stor bov där. De kontrollerar ju inte enbart förbjudna ämnen utan använder sig av försiktighetsprincipen mot ämnen som misstänks vara skadliga, bra där! 

Sammanfattningsvis tycker jag att märkningen känns noggrann och bra. Det är för många ämnen en markant skillnad mellan klass I och klass II, så läs noga vad det är för produktklass på märkningen.

Jysk har Oeko-texmärkning på flera skummadrasser och resårbottnar. Sök på ”oeko” och t.ex. ”resårbotten” eller ”skummadrass” på deras hemsida för att se vilka produkter det gäller. I kontakt med Jysk svarar en butiksanställd i Jönköping att alla Oeko-texmärkta madrasser uppfyller klass I och är svensktillverkade, det gäller även spjälsängsmadrasserna. Alla kuddar och täcken med dunstoppning uppfyller klass I och så även ”dyrare” fibertäcken och kuddar. 
Jag vill betona att det alltså inte per automatik gäller alla deras produkter, men det är lätt att läsa sig till på infolappen på den fysiska produkten. Just nu verkar de ha rea och dessutom 10% på rean (tror jag) om man beställer på nätet, så passa på ni som vill giftbanta utan att plånboksbanta!

IKEA

Duger IKEA-sängar då eller är de farliga? IKEA skriver själva att Vyssa Snosa luktar vid uppackning, det tyder ju på att det finns något flyktigt ämne i. Men å andra sidan är hela madrassen tvättbar. Ser man till att vädra/ tvätta produkten först är ju problemet med flyktiga ämnen inte så stort. När den inte luktar längre kan man ta in den i sovrummet.

IKEA använder varken bromerade eller klorerade flamskyddsmedel. Enligt en andrahandskälla som IKEA ännu inte har bekräftat använder de istället material som brinner dåligt samt kalk, grafit, kaolin och modakrylfibrer där det behövs. Kaolin och modakrylfibrer väcker frågetecken vid en googlesökning men dess farlighet dementeras av KemI, som tvärtom tycker att IKEA gör ett bra jobb med att erbjuda bra produkter.

Ny bäddmadrass

Jag tror, och många verkar hålla med (inklusive representant från Naturskyddsföreningen), att det faktiskt gör stor skillnad att ha ett giftminimerat lager, typ bäddmadrass, över en sämre madrass eller resårbotten. Så det tycker jag är en utmärkt Good enough-lösning om man inte har råd eller lust att lägga hela kappsäcken med guldpengar på nya sängar.

Gör en egen madrass 

Om man är intresserad av att göra en egen madrass så kan det vara ett bra alternativ för den pysslige. Själv skulle jag nog hålla mig till att tillverka madrasser för de allra, allra yngsta som inte har samma behov av madrasser som är ergonomiska. Man kan stoppa madrassen med exempelvis ull, kokosfiber, hästtagel eller bovete. Sådant kan man köpa t.ex. här:

Något som förvånade mig att läsa är att även om många farmer nu börjar dra ner på användningen av kemikalier så är det väldigt vanligt att fåren besprutas. Har ni hört så tokigt? Här vill vi köpa härliga naturmaterial och så visar det sig att de innehåller besprutningsmedel. Det är viktigt både för djuren och för vår inomhusmiljö att, när man kan, välja ekologisk ull eller ull från obesprutade får

Begagnat -inte alltid good enough

En fråga många ställer sig är ifall det kanske är bra med en begagnad madrass, den kanske har ”vädrat” ur alla farliga kemikalier? På det skulle jag svara att en begagnad madrass endast är bättre än en helt ny om den ändå är rätt ny. Men om den en gång innehållit flamskyddsmedel så är det definitivt bättre med en ny från butik. När man flamskyddsbehandlar en produkt gör man det med avsikten att behandlingen ska hålla under varans hela livscykel, alltså är det stor risk att madrassen fortfarande läcker flamskyddsmedel idag. Detta är, som jag förstår det, anledningen till den generella avrådan från att använda skumgummimadrasser som man stöter på både här och där när man plöjer igenom litteratur i ”giftgenren”.

Slutsats


-x- Fråga om hållbarhet och ergonomi på Grön Interiör
-x- Sov lugnt på sängar/ madrasser på IKEA och Jysk, leta efter Oeko-texmärkning på den senare.
-x- Kompromissa med att bara byta ut bäddmadrassen om du misstänker att den du har inte håller måttet.
-x- Gör gärna en egen, men fråga någon kunnig om råd kring vilka material och vilken modell som bäst avlastar kroppen.


Jag vill avsluta med informationen jag fick av Kemikalieinspektionen (KemI) idag. Isocyanater, som används som härdare i skumplast, är helt ofarligt i polymeriserat (sammanlänkat) tillstånd. Alltså en miljö- och arbetsmiljöfråga men inte så mycket giftfråga. De verkar även ha fullt förtroende för IKEA, de har gjort flera tillsyner där och KemIs bild är att IKEA är väldigt insatta i frågan och ligger före lagstiftningen. Att de skulle använda flamskyddsmedel eller andra ämnen som kan vara farliga verkar enligt dem inte troligt.  

Knäppte lite fler sovrumsbilder nu när kameran ändå var framme 
Dörrarna till sänggaveln fyndade vi ute i garaget, skattgömman/skrotupplaget
som följde med huset...

Lite sinnesro.



Kommentarer

  1. Ska köpa säng snart till mina tvillingar, 2 st 90x200. Ikea eller jysk? Eller har du blivit något klokare gällande sängarna på grön interiör gällande komfort och kvalitet?

    Hälsningar
    Johanna

    SvaraRadera
  2. Hej Johanna!
    Grön interiör ligger inte inom vår budget så jag har inte grävt mer i ergonomin gällande deras madrasser. Det är svårt att säga vad som är bäst av Ikea och Jysk. Ikea tillåter ingen certifiering av tredje part men klarar kemikalieinspektionens stickprovskontroller galant. Jysk är certifierade (kolla att det är produktklass I) men märkningen tillåter ju ändå låga halter av kemikalier. Jag tror båda alternativen är bra, lite ovetenskapligt lutar jag ändå lite åt Ikea eftersom de i stor utsträckning använder alternativa material istället för att "bara" sänka halterna av farliga ämnen. Men prova ut och se vad som passar plånboken och känn dig trygg oavsett vilket du väljer, tycker jag!

    SvaraRadera
  3. Tack för ditt svar Therese! Var inne på ikeas hemsida nu och hittade resårmadrasser i naturmaterial (lite dyrare så klart än de övriga hos dem, 4495:-/st). Var det dessa sängar som du tänkte på? Eller är detta kanske nytt i Ikeas sortiment. Det lutar åt att jag köper dessa. Men sen behövs ju också madrassskydd så någon billig historia blir det inte. Har även fått tips att man kan köpa bäddmadrass från Tyskland, är detta något som du eller nån du känner gjort och kan tipsa om någon som verkar bra.
    Hälsningar
    Johanna

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Tack för denna mycket värdefulla information om sängar och märkningen Oekotex. Jag har läst en del på nätet om kemikalier i sängar och slutsatsen brukar vara att det är sängar á la Grön Interiör som gäller. Men nu har jag fått upp ögonen för att Jysk infört Oekotex på många madrasser och textiler! Kul!

    Jag och min kille har tidigare köpt två "svindyra" madrasser från Grön Interiör. Vi har råd, även om det gjorde ont och krävdes långa förhandlingar med min pojkvän :) Nu har vi två små barn och till dem kommer vi köpa två Oekotex-skummadrasser från Jysk och ovanpå det bäddmadrasser från Bedino (som Grön Interiör). När olyckor-i-sängen-tiden är över får vi se om vi kanske investerar i dyrare alternativ även för dem.

    Men jag skriver för att jag tänkte att jag kan delge mina erfarenheter av Grön Interiörs madrasser, märke Prolana. De är jättebra faktiskt! Själv är jag inte så knusslig med vad jag ligger på, men min pojkvän har haft ont i ryggen hela livet och det blev mycket bättre med den nya madrassen. Då har vi iof. alltid tidigare sovit på billiga, begagnade, dåliga madrasser som antagligen varit för mjuka jämfört med vad hans rygg skulle behövt.

    Enligt min erfarenhet är det svårt, men viktig att få rätt hårdhet på madrassen. När vi stod inför köp var hemsidans information väldigt förvirrande och hade jag bara valt bara utifrån denna hade jag köpt fel madrass. Som tur är var jag inne i deras fysiska affär en dag då jag ändå besökte Stockholm och fick personlig hjälp. Hade jag inte fått hjälp, hade jag köpt samma hårdhet på madrassen som min pojkvän och då hade jag fått ont i kroppen, jag behöver en mjukare.

    Det kan också vara lite surt att investera så mycket pengar, om ens vikt ändras. Under min graviditet var madrassen alldeles för hård, så jag fick lägga en mjukare ovanpå. Den kunde jag som tur var ta bort så fort min dotter föddes.

    Vi har bara haft dem i några år så jag vet inte hur de håller i längden, enligt Grön Interiör är livslängden ”samma som för andra madrasser, dvs. ca 20 år”

    /Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Christina! Väldigt bra information för den som går i sängköpartankar.

      Radera
    2. Jag har köp säng på interbeds.se
      de har olika sängar, enkelsäng,våningssäng, loftsäng
      vi köpte en enkelsäng med extrasäng för att min son ramla ut säng.
      det var jättebra ide, tror jag

      Radera
  5. Hej Therese!

    Jag är så ofantligt glad över det jobb du gör och att jag hittat din blogg!
    Jag skulle bli väldigt tacksam och lättad om du ville svara på mina funderingar.

    I två år (!) har vi sovit på en resårbotten utan bäddmadrass p.g.a. att sängen ärvdes och då jag inte visste var den kom ifrån eller vad den innehöll ville jag inte att vi skulle använde bäddmadrassen som jag misstänkte innehöll en massa dåligt.
    Dessvärre gissar jag att detsamma kan gälla hela botten också så här i efterhand.

    Hur som helst, nu har det blivit ohållbart, det är så obekvämt att vi sover riktigt dåligt - och då blir vi sjuka av det i stället för av kemikalierna. Därför ska vi nu till slut ordna en ordentlig säng där vi sover bra. Vi har då några olika alternativ, men jag får sån fruktansvärd kemikalieångest över beslutet. Det är en sån djungel och känns så fruktansvärt svårt att välja något som är en så viktig möbel, där hela familjen ska kunna vistas utan risker.

    Har du några tankar om vilka av dessa alternativ som är att föredra? Det skulle verkligen lugna mitt oroliga hjärta...

    1. Behålla resårmadrasserna av okänt ursprung som vi redan har, samt köpa en bäddmadrass av miljömärkt naturmaterial
    2. Köpa en helt ny säng av kontinentalmodell, Svanen-märkt
    3. Köpa en träramsäng och lägga i en miljömärkt madrass av något slag
    4. Köpa en träramsäng och försöka tillverka en egen madrass av t.e.x Bovete

    Sist men inte minst, jag har även läst rön kring elektriska magnetfält i sovmiljöer med metaller, som sängar med fjädring. Som om det inte vore nog med kemikalierna gör detta mig också orolig. Hjälp! Hur ska jag tänka?

    TUSEN TACK på förhand om du vill ge mig några svar!! Har ältat detta i över två månader nu och inte kommit till nåt beslut än... :(

    Med vänlig hälsning, Ella

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ella,
      Vilka otroligt fina ord, tack! Det värmer verkligen att höra, och uppmuntrar till fler inlägg nu när bloggen gått lite i träda.
      Jag tycker alla alternativ du beskriver är tillräckligt bra. Bovetemadrass är nog svårt att göra i något annat än bäddmadrassmodell så du kommer ändå behöva använda något under.
      Jag är inte insatt i magnetfält och kopplingen till fjädrar. Ur ett kemikalieperspektiv gör ju fjädrarna att man behöver mindre skumgummi vilket är positivt.

      Vi sover just nu på vanliga Ikea resårmadrasser (utan flamskyddsmedel), men vi har även en gammal resårmadrass i huset av okänt ursprung, där har vi gjort som du tänker: bytt ut bäddmadrassen. Den är knappt stoppad alls så jag är inte så orolig över att den ska läcka för mycket farligheter.

      Tänk på om du köper en ny ram att den ska vara av massivt trä och inte är gjord av mdf/laminat osv.
      Vill ni kan ni ju börja med en ny bäddmadrass och sen köpa en ny säng längre fram och fortsätta använda bäddmadrassen även till nya. Så delar ni upp kostnaderna lite!

      Så, du tänker helt rätt! Välj det som känns skönast för rygg och plånbok av alternativen ovan så blir det även bra kemikaliemässigt!

      Lycka till!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Blek håret med kanel!

Visste ni att hårfärg har en rekommenderad åldersgräns på 16 år? Det är inte ovanligt att hitta både den ena och andra skadliga kemikalien i hårfärg, oavsett om du färgar hemma eller hos frisören. Det har börjat komma lite ammoniak-fria färger men frågan är vad de innehåller istället. Tyvärr kan man ju inte bara ta bort en funktionell kemikalie, utan den behöver ju ersättas med något som har likvärdig roll i produkten. En snabb googling visar att det kanske inte räcker med att byta ut ammoniak, men både frisörer och hemmafärgare har gått på kampanjen och känner sig trygga med de här nya färgerna. Om ni orkar med en liten rant så blev jag precis tokig av en text hos Läkemedelsverket , där de skriver att man inte bedömer att det finns någon risk för gravida eller ammande, trots att det saknas tillräckligt med studier i frågan. Detta för att man bedömer upptaget som "mycket litet", vilket är tvärtemot vad den första artikeln jag länkade till säger. Den som känner mig vet iof

No poo -Ge ditt hår livet tillbaka!

No poo-trenden är här för att stanna. Intresset för att ta hand om hår och hud utan kemikalier ökar lavinartat och vi är nog många som kan intyga att när du väl börjat finns ingen anledning att gå tillbaka. Det är hälsosammare, billigare och bättre för hår och hårbotten.  Jag har även skrivit en sammanfattning på olika sätt att minska kemikalierna i håret på Kemikalieklokbloggen. Bland annat ett grymt recept på äggtvätt! Mitt hår blev lockigt när jag slutade med vanliga hårprodukter Använder du vardagsmakeup och tvättar händerna utsätter du dig för runt 200 kemikalier varje dag, bara genom hudprodukter och kosmetika. Vissa av dem är inte farliga alls utan återfinns i t.ex. livsmedel, andra är uttorkande och de värsta är misstänkt eller fastställt hormonstörande och/eller cancerframkallande. Håller man sig till ekoprodukter brukar man komma undan de där värstingarna ganska enkelt så jag tänkte berätta om två inte så hälsofarliga kemikalier som ändå påverkar oss alla till de

Tvätta svinhårsborste till nyskick i 5 enkla steg

När man använder sig av no poo-metoder är en svinhårsborste en viktig del av rutinen. Äkta svinhår kan nämligen suga åt sig av hårets fett/olja (sebum) och fördela det över längderna där det behövs. Får man in en bra rutin kan håret självt återfukta topparna och samtidigt minska produktionen av fett för att förhindra fet hårbotten. Resultatet blir ett glansigt, mjukt och välmående hår. Omställningen kan dock ta ett tag så ha tålamod. Vill du läsa mer om no poo-rutiner och -produkter kan du läsa mitt inlägg om att Ge håret livet tillbaka . Eftersom borsten suger åt sig sebum är det viktigt att rengöra den regelbundet för att den inte ska flytta runt gammalt sebum i håret. Här är hela processen i fem enkla steg: 1. Rengör borsten från löst hår och damm. Pilla bort så mycket smuts du kan, en vanlig kam kan hjälpa.  2. Gör ditt eget rengöringsmedel av hett vatten och någon matsked honung. Rör om tills all honung är upplöst. Häll vätskan i ett fat med kant så att du inte behöve