Fortsätt till huvudinnehåll

Varför Good Enough?

Det är både lätt och svårt att försöka vara tillräckligt bra. Varken mer eller mindre. Det är lätt för att att bestämma vad som är good enough det gör ju bara jag. Jag vet vad jag har för förutsättningar, vad jag tycker är viktigt och hur mycket tid och kraft jag vill lägga på det. Men beroende på min omgivning så skiftar nivån för vad som är tillräckligt bra ofantligt mycket. En del i min omgivning tycker att jag tar giftminimeringen extremt långt och skulle absolut inte drömma om att se mig som den slarver jag ibland känner mig som i dessa sammanhang. Jämfört med en del andra gör jag för mycket kompromisser. Jag pratar om livskvalitet och att ha tid med mer än att bara leta efter den perfekta leksaken/sängen/haklappen medan andra menar att livskvaliteten ligger just i att ha ett giftfritt hem. Och det svåra för mig, något som alltid har varit både en styrka och en börda, är att jag förstår och håller med båda sidorna. Det är livsviktigt att göra det man kan för att försöka skydda oss och barnen från cancer, reproduktionssvårigheter, beteendestörningar och fetma för att nämna några av de konsekvenser de här gifterna har. Samtidigt vill jag också hinna läsa om och implementera viktig psykologi i mitt förhållningssätt till barnen. Jag vill att de lär känna sig själva på djupet, förstår och känner igen sina känslor och finner en grund att stå på i sig själva som är så stark att livets utmaningar känns tuffa men inte bryter ner dem. Jag vill ha mysiga stunder med hela familjen där vi spelar och sjunger tillsammans. Jag vill ha diskussioner om livet, döden, relationer, nakenhet och varför det finns snö ute men inte inne. Jag vill att hela familjen ska kunna känna friden av ett välordnat hem, vackra ting möblerade i en naturlig ordning som skapar ro och fria flöden. Jag vill dela med mig av mitt intresse för skogen, vandringar och mysiga stunder vid brasan utanför vindskyddet. Jag vill att de lär känna hela vår stora familj, från sin mormorsmor till sina sysslingar och pysslingar.

Där är jag inte beredd att göra kompromisser. Jag vill att både jag och hela vår familj ska få allt det. Och för att ens orka tänka på att genomföra alla mina drömmar jag har för vårt familjeliv så måste jag göra allt "bara" good enough. Och det är en befrielse och en rikedom att hitta en väg att gå som inte innebär att offra det ena för att få det andra.


Trygghet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Blek håret med kanel!

Visste ni att hårfärg har en rekommenderad åldersgräns på 16 år? Det är inte ovanligt att hitta både den ena och andra skadliga kemikalien i hårfärg, oavsett om du färgar hemma eller hos frisören. Det har börjat komma lite ammoniak-fria färger men frågan är vad de innehåller istället. Tyvärr kan man ju inte bara ta bort en funktionell kemikalie, utan den behöver ju ersättas med något som har likvärdig roll i produkten. En snabb googling visar att det kanske inte räcker med att byta ut ammoniak, men både frisörer och hemmafärgare har gått på kampanjen och känner sig trygga med de här nya färgerna. Om ni orkar med en liten rant så blev jag precis tokig av en text hos Läkemedelsverket , där de skriver att man inte bedömer att det finns någon risk för gravida eller ammande, trots att det saknas tillräckligt med studier i frågan. Detta för att man bedömer upptaget som "mycket litet", vilket är tvärtemot vad den första artikeln jag länkade till säger. Den som känner mig vet iof

No poo -Ge ditt hår livet tillbaka!

No poo-trenden är här för att stanna. Intresset för att ta hand om hår och hud utan kemikalier ökar lavinartat och vi är nog många som kan intyga att när du väl börjat finns ingen anledning att gå tillbaka. Det är hälsosammare, billigare och bättre för hår och hårbotten.  Jag har även skrivit en sammanfattning på olika sätt att minska kemikalierna i håret på Kemikalieklokbloggen. Bland annat ett grymt recept på äggtvätt! Mitt hår blev lockigt när jag slutade med vanliga hårprodukter Använder du vardagsmakeup och tvättar händerna utsätter du dig för runt 200 kemikalier varje dag, bara genom hudprodukter och kosmetika. Vissa av dem är inte farliga alls utan återfinns i t.ex. livsmedel, andra är uttorkande och de värsta är misstänkt eller fastställt hormonstörande och/eller cancerframkallande. Håller man sig till ekoprodukter brukar man komma undan de där värstingarna ganska enkelt så jag tänkte berätta om två inte så hälsofarliga kemikalier som ändå påverkar oss alla till de

Tvätta svinhårsborste till nyskick i 5 enkla steg

När man använder sig av no poo-metoder är en svinhårsborste en viktig del av rutinen. Äkta svinhår kan nämligen suga åt sig av hårets fett/olja (sebum) och fördela det över längderna där det behövs. Får man in en bra rutin kan håret självt återfukta topparna och samtidigt minska produktionen av fett för att förhindra fet hårbotten. Resultatet blir ett glansigt, mjukt och välmående hår. Omställningen kan dock ta ett tag så ha tålamod. Vill du läsa mer om no poo-rutiner och -produkter kan du läsa mitt inlägg om att Ge håret livet tillbaka . Eftersom borsten suger åt sig sebum är det viktigt att rengöra den regelbundet för att den inte ska flytta runt gammalt sebum i håret. Här är hela processen i fem enkla steg: 1. Rengör borsten från löst hår och damm. Pilla bort så mycket smuts du kan, en vanlig kam kan hjälpa.  2. Gör ditt eget rengöringsmedel av hett vatten och någon matsked honung. Rör om tills all honung är upplöst. Häll vätskan i ett fat med kant så att du inte behöve